Pracovné listy
Ak sú pre vás mestské lesy v Bratislave ďaleko, ale témy exteriérových aktivít vás zaujali a chceli by ste ich zahrnúť do svojho vyučovania, nižšie si môžete bezplatne stiahnuť metodické materiály.
Kliknutím na názov aktivity otvoríte pdf súbor s metodickými poznámkami, v ktorom sú odkazy na jednotlivé pracovné listy. Niekedy je potrebné tento pdf súbor uložiť a otvoriť napr. cez Foxit Reader, aby sa linky zobrazili ako aktívne.
Budeme radi, ak nám k týmto materiálom dáte spätnú väzbu prostredníctvom dotazníka.
Počas krátkej cesty v prírode sa študenti zoznámia s významnými míľnikmi vývoja života na Zemi. Vybrané udalosti rozmiestnia na časovej osi, danej dĺžkou prechádzky. Počas cesty si všímajú, ako ďaleko od seba sa jednotlivé udalosti odohrali, rozprávajú sa o ich význame a zoznámia sa s výsledkami niekoľkých nedávnych výskumov. Cesta končí príchodom do súčasnosti, kedy my ľudia študujeme lokálny, už nami pozmenený, ekosystém.
Poznávanie našich druhov, variabilita a adaptácie
Počas krátkej cesty v prírode študenti hľadajú a značia do mapy niekoľko druhov rastlín typických pre lokalitu a niekoľko rôznych pobytových znakov alebo prejavov živočíchov a iných organizmov. K jednotlivým položkám nasledujú rozvíjajúce úlohy, ktoré vedú študentov k hľadaniu súvislostí a pomáhajú im rozvíjať zručnosti potrebné pri práci s odborným textom a údajmi spracovanými v grafoch alebo tabuľkách.
Variabilita ako predpoklad výberu, základy štatistiky
Na príklade dostupných prírodnín (napr. semien) študenti pozorujú rozdiely v znakoch medzi jedincami v rámci populácie. Merajú veľkosť, hmotnosť, porovnávajú farby a tvary a diskutujú, ktoré z týchto znakov môžu byť pre jedinca výhodné alebo nevýhodné. Študenti vypočítajú základné popisné štatistiky a diskutujú o ich význame pre popis skúmanej populácie. Venujú sa tiež pôvodu variability znakov a prečítajú si o niekoľkých zaujímavých prípadoch.
Študenti na vybranom druhu kvitnúcej rastliny študujú variabilitu v dvoch znakoch - jednom, ktorý pravdepodobne súvisí s lákaním opeľovačov a inom, ktorý s lákaním opeľovačov pravdepodobne nesúvisí. Formulujú hypotézy o význame individuálnych rozdielov v každom z týchto znakov a svoje úvahy porovnávajú s výsledkami nedávnych výskumov. V rozšíreniach aktivity izolujú rastlinné pigmenty alebo tvoria model kvetu podľa kvetného diagramu.
Na výskumnej ploche v lesnom poraste študenti stanovia vekové kategórie jedného z bežných druhov stromov a určia hustotu jeho semien, semenáčikov, mladých a dospelých stromov. Diskutujú o faktoroch prostredia, ktoré ovplyvňujú prežívanie stromov v jednotlivých štádiách, ako aj o vlastnostiach stromov, ktoré môžu byť pre ne v určitých situáciách výhodné. Na záver sa zamyslia nad klimatickou zmenou a jej vplyvom na lesné ekosystémy.
Ako prežiť zimu
Počas krátkej cesty v prírode študenti pozorujú typické znaky jesenného alebo zimného lesa. Diskutujú o výzvach, ktorým počas chladného obdobia musia čeliť rastliny a živočíchy a o rôznych spôsoboch, akými sa s týmito výzvami vyrovnávajú. V jednoduchom experimente porovnávajú tepelnoizolačné vlastnosti rôznych pokrývok tela živočíchov. Dočítajú sa, ako živé organizmy využívajú špeciálne proteíny proti zamrznutiu a ako tieto proteíny fungujú.